Är ryktena sanna? Kan det här vara Alien-spelet som vi blev lovade? Alien-spelet som vi förtjänar!? Vi får helt enkelt vänta och se, men saker och ting börjar låta ganska bra ...
Enligt spelrapporter ärAlien: Isolation till stor del fokuserat på smygmekanik, och till skillnad från de flesta videospelsanpassningar avAlienfranchiseAlien: Isolationfinns få Aliens under hela sin varaktighet som kräver att spelaren går obemärkt förbi för att överleva att bli jagad. Det betyder inte att det inte finns någon skytte, du kommer att stöta på människor och androider för att få din FPS-fyllning men det borde inte konsumera spelet. Faktum är att om du ökar ditt ljus eller ljud blir det ännu lättare att hittas.
Med allt detta sagt är den mest spännande aspekten av spelet Alien och dess AI, och hur den kommer att spåra vår huvudperson. Både du och utomjordingen kommer att ha sätt att hindra varandra genom den icke-linjära nivån (enligt uppgift med flera utgångs- och ingångspunkter) men utvecklarens mål är att få dig att känna att AI spårar dig, lär dig av dig och leker med dig. Om det inte är tillräckligt nervöst kommer du inte att kunna spåra Alien's specifika plats och har ingen information alls om Alien inte rör sig.
För att öka inlevelsen kommer spelet inte att ha någon HUD på skärmen som tvingar dig att hämma din uppmärksamhet medan du använder dina inventarier för att samla information. Utvecklarna går till och med så långt som att införa en djupfältseffekt som gör det omöjligt att se utomjordingens plats och vad som finns framför dig samtidigt. Alien: Isolation har också ett hantverkssystem som gör det möjligt för spelaren att skapa vapen och verktyg för att försvara sig. Föremålen som används för hantverk visas på slumpmässiga platser i nivåerna, vilket tvingar spelarna att utforska för att hitta dem vid varje genomspelning istället för att memorera deras platser.