Förbered dig på att dö igen:
År 2011 utsattes spelarna för en spelupplevelse utan dess like i Dark Souls, där ett metodiskt tillvägagångssätt mot överväldigande odds tog spelarna till en tid som påminde om gamla tiders spel där svårighetsgraden var ett välkommet inslag, till skillnad från moderna titlar och deras tendens att hålla i handen.
Det hyllades som ett av de svåraste spelen i den här generationen, men inget överträffade känslan av att besegra spelets sadistiska prövningar och få en känsla av sann prestation. Dark Souls blev en överväldigande succé och de som hade uthålligheten att kämpa sig igenom spelet fick en masochistisk längtan efter mer.
En ny nivå av svårighetsgrad:
När uppföljaren tillkännagavs uttryckte Dark Souls-fansen sin största rädsla: att uppföljarens svårighetsgrad skulle urvattnas för att locka en ny publik. Trots detta har From Softwares utvecklingsteam säkerställt att den straffande svårighetsgraden förblir veteraner och nykomlingar kommer att attackeras av nya utmaningar som bidrar till upplevelsen - fiendens AI har förbättrats helt med reaktiv och adaptiv taktik skräddarsydd för att ge spelaren sorg, bosstrider ger ingen känsla av förutsägbarhet och nya miljöfällor är konstruerade för många en frustrerande återkomst efter döden.
Många själar, online:
Dark Souls II fortsätter i serien mot en psuedo-online-upplevelse, men annorlunda än föregångarna är de nya dedikerade servrarna. För seriösa PvP Dark Souls-spelare är detta kanske den största förändringen, inte längre är fördröjande back-stabs ett problem.
Till stöd för denna förändring har "Humanity"-mekaniken nu också ändrats för att "uppmuntra" onlinespel - det finns nu straff för att ständigt spela offline, men enklare sätt att komma åt onlinefunktionerna, till exempel att lämna meddelanden, hitta jolly-samarbete, kalla och förbundsfunktioner.
Överhängande vacker utsikt, överhängande förtvivlan:
Grafiskt sett når Dark Souls II nya höjder jämfört med föregångarna Demon Souls och Dark Souls, förutom den nya avancerade belysningstekniken är varje detalj och textur extremt väl realiserad, vilket skapar en extremt uppslukande upplevelse. Fiender och bossar ser ännu mer illavarslande ut, vilket ger bra visuella ledtrådar för blivande utforskare.
Språk på omslaget: Engelska