Det är en orolig tid i 1920-talets Europa. Askan från det första stora kriget förmörkar fortfarande snön. Den kapitalistiska stadsstaten som helt enkelt kallas The Factory, som drev kriget med tungt bepansrade mechs, har stängt sina dörrar och uppmärksammats av flera närliggande länder.
Scythe är ett motorbyggarspel som utspelar sig i en alternativhistorisk 1920-talsperiod. Det är en tid av jordbruk och krig, krossade hjärtan och rostiga kugghjul, innovation och tapperhet. I Scythe representerar varje spelare en karaktär från en av fem fraktioner i Östeuropa som försöker tjäna sin förmögenhet och göra anspråk på sin fraktions andel i landet runt den mystiska fabriken. Spelarna erövrar territorium, värvar nya rekryter, skördar resurser, får bybor, bygger strukturer och aktiverar monstruösa mechs.
Varje spelare börjar spelet med olika resurser (makt, mynt, stridskunskap och popularitet), olika startpositioner och ett dolt mål. Startpositionerna är speciellt kalibrerade för att bidra till varje fraktions unikhet och spelets asymmetriska karaktär (varje fraktion startar alltid på samma plats).
Scythe ger spelarna nästan fullständig kontroll över sitt öde. Förutom varje spelares individuella dolda målkort är de enda elementen av tur eller variabilitet de möteskort som spelarna drar när de interagerar med invånarna i nyutforskade länder. Varje möteskort ger spelaren flera alternativ, vilket gör att de kan mildra turen i dragningen genom sitt val. Strid drivs också av val, inte tur eller slumpmässighet.
Scythe använder en strömlinjeformad mekanism för handlingsval (inga rundor eller faser) för att hålla spelet i snabb takt och minska stilleståndstiden mellan varven. Även om det finns gott om direkta konflikter för spelare som söker det, finns det ingen eliminering av spelare.
Varje del av Scythe har en aspekt av motorbyggnad. Spelare kan uppgradera handlingar för att bli mer effektiva, bygga strukturer som förbättrar deras position på kartan, värva nya rekryter för att förbättra karaktärernas förmågor, aktivera mechs för att avskräcka motståndare från att invadera och expandera sina gränser för att skörda större typer och kvantiteter av resurser. Dessa motorbyggande aspekter skapar en känsla av momentum och framsteg genom hela spelet. Den ordning i vilken spelarna förbättrar sin motor bidrar till den unika känslan i varje spel, även när man spelar en fraktion flera gånger.